Skip to main content
Servicesider

Ny DEA rapport perspektiverer dansk uddannelseskvalitet

SDU har netop opnået institutionsakkreditering for anden gang, hvilket er et stærkt kvalitetsstempel for SDU’s uddannelseskvalitet.

DEA har begået en ny interessant analyse af uddannelseskvalitet i et internationalt perspektiv.

I grove træk er konklusionerne, at der mangler transparens i forhold til hvilke indikatorer, der belyser uddannelseskvalitet.

Danmark har ikke en førende position på uddannelseskvalitet, uanset om der sammenlignes med OECD-lande eller de lande, vi normalt sammenligner os med.

Rapporten dokumenterer desuden, at Danmark investerer mindre i de videregående uddannelser ekskl. penge til forskning og udvikling end lande, vi normalt sammenligner os med.

DEAs analyse identificerede 12 indikatorer for kvaliteten af de videregående uddannelser i et internationalt perspektiv.

Indikatorerne fordeler sig på:

  1. Indikatorer for ressourceniveauet i videregående uddannelse.
  2. Indikatorer for kvaliteten af den gennemførte uddannelse (proceskvalitet).
  3. Indikatorer for resultaterne af videregående uddannelse fra en række forskellige kilder.

Kilderne til DEAs analyse er OECD Education at a Glance, EUROSTUDENT, PIIAC, World Economic Forum, Times Higher Education World Reputation Rankings og QS Global Employer Survey.

Den korte version findes HER.

Den detaljerige version findes HER.

Redaktionen afsluttet: 22.03.2021