Ny DEA rapport perspektiverer dansk uddannelseskvalitet
SDU har netop opnået institutionsakkreditering for anden gang, hvilket er et stærkt kvalitetsstempel for SDU’s uddannelseskvalitet.
DEA har begået en ny interessant analyse af uddannelseskvalitet i et internationalt perspektiv.
I grove træk er konklusionerne, at der mangler transparens i forhold til hvilke indikatorer, der belyser uddannelseskvalitet.
Danmark har ikke en førende position på uddannelseskvalitet, uanset om der sammenlignes med OECD-lande eller de lande, vi normalt sammenligner os med.
Rapporten dokumenterer desuden, at Danmark investerer mindre i de videregående uddannelser ekskl. penge til forskning og udvikling end lande, vi normalt sammenligner os med.
DEAs analyse identificerede 12 indikatorer for kvaliteten af de videregående uddannelser i et internationalt perspektiv.
Indikatorerne fordeler sig på:
- Indikatorer for ressourceniveauet i videregående uddannelse.
- Indikatorer for kvaliteten af den gennemførte uddannelse (proceskvalitet).
- Indikatorer for resultaterne af videregående uddannelse fra en række forskellige kilder.
Kilderne til DEAs analyse er OECD Education at a Glance, EUROSTUDENT, PIIAC, World Economic Forum, Times Higher Education World Reputation Rankings og QS Global Employer Survey.
Den korte version findes HER.
Den detaljerige version findes HER.