Skip to main content
Servicesider

Generativ AI

SDU's rejse med Generativ AI: Hvor står vi nu?

Af Nina Thorsted Petersen, , 22-11-2024

SDU oplever, som de øvrige universiteter i Danmark og udlandet, hvordan generativ AI forandrer vilkårene og mulighederne for forskning, uddannelse, samarbejder og administration. Teknologien er i rivende udvikling og har gode potentialer til over tid at understøtte SDU’s udvikling og position positivt. Forudsætningerne for at skabe værdi med generativ AI er et stærkt fokus på sikkerhed, teknologiforståelse og kompetenceudvikling. Læs her mere om hvilke initiativer der er i gang på SDU og hvordan du selv kan komme i gang med at bruge generativ AI i hverdagen.  
 
SDU undersøger, hvordan generativ AI kan bruges i forskning, undervisning og administration. Der bliver løbende eksperimenteret med bl.a. Microsoft’s Copilot og Microsoft Azure AI Studio, samt alternative AI værktøjer og platforme. Der er også et stort fokus på kompetenceudvikling af undervisere og administrativt ansatte for at favne og mestre teknologien i det daglige arbejde.

Forskellige oplevelser med teknologien 

Nogle medarbejdere og afdelinger har hurtigt taget teknologien til sig og gjort den til en selvfølgelig del af deres digitale værktøjskasse. Andre har endnu ikke fundet en værdiskabende måde at bruge teknologien på. Flere kolleger er blevet overrasket og delvist skuffet over, at det ikke er så nemt at bruge generativ AI, som det fremstår i reklamer fra Tech-firmaerne.  

Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil i gang med at bruge AI chatbots i mit arbejde?

Det spørgsmål stilles ofte, og der er helt enkle skridt til at komme i gang. 

  1. Brug et kort øjeblik til at forstå, hvad generativ AI faktisk er for en størrelse, da den adskiller sig væsentligt fra det, du er vant til. At bruge AI chatbots er ikke det samme, som at bruge fx Google Søg. 
    Du kan finde en kort beskrivelse her: Generativ AI på SDU.
     
  2. Vigtigt! Læs herefter de sikkerhedsretningslinjer, som SDU har udstukket for brug af AI chatbots.  
    SDU stiller Microsoft entrepriselicens til Copilot chat til rådighed for ansatte og studerende, men forbyder ikke brug af andre AI chatbots. Husk blot sikkerhedsretningslinjerne ved brug! 

  3. Vælg en chatbot og begynd med simple prompts (spørgsmål/instruktioner) og tag udgangspunkt i noget, der er kendt viden for dig. På den måde kan du vurdere kvaliteten af de svar, AI chatbotten kommer med. 

  4. Øvelse gør mester. Det kræver noget af dig at lære at lave gode prompts, og at du tager dig tid til at lære værktøjerne at kende. Efter noget tid vil det blive nemmere at lave avancerede prompts. 
    Find inspiration til prompts, samt andre tips og tricks fra kolleger på dette whiteboard.  

  5. Følg med i de AI kursustilbud, der udbydes via SDU Medarbejderkurser, og vælg det, der passer til dig.

Copilot chat er nu en integreret del af din Microsoft 365 konto i browser og kan gemme din chathistorik. Vær opmærksom på, at Copilot chat funktionaliteter forandrer sig med jævne mellemrum.

Redaktionen afsluttet: 22.11.2024