Projekter, hvor tværgående udfordringer omsættes til konkrete forbedringer og nye vaner.
Projekter indmeldes via område- og sekretariatschefer på vegne af deres områder. Projekter indstilles af Forretningsudvalget (for Udviklingsstrategien for løbende forbedringer) og godkendes i ALT-gruppen (Administrativt Leder Team).
Projekter afvikles som udgangspunkt efter SDU’s Forbedringsmodels workshopkoncept, men nogle projekter vil også kunne tildeles en anden fremgangsmåde.
Problemet
Forskere oplever uklarhed ift. de økonomiske-administrative pre-award-processer og -rammer, herunder en uensartet service på tværs af fakultet.
Kontaktpersoner
Merete Munk (Projektejer)
Jørgen Ejler Pedersen (Facilitator)
Lærke Schjødt Rasmussen (Facilitator)
Problemet
Boghandleren, biblioteket, studieadministration, undervisere og studerende mangler en klarere identifikation af, hvad der udgør det aktuelle pensum for SDU's studerende. Disse oplysninger er nødvendige ved anskaffelse af materialer.
Kontaktpersoner
Bertil Dorch (Systemejer)
Stinne Skydt (Facilitator)
Lærke Schjødt Rasmussen (Facilitator)
Problemet
Manglende automatisering af indbetalingerne til "summer school" (og suppleringsfag) giver bøvl, tvivl og omveje i uge 29 og 30.
Kontaktpersoner
Stinne Hørup Hansen (Projektejer)
Nicolai Sørensen (Projektejer)
Jørgen Ejler Pedersen (Facilitator)
Stinne Skydt (Facilitator)
Problemet
Der ønskes en bedre proces for indbetalinger (særligt manglende) til både projekter og andre initiativer til SDU.
Kontaktpersoner
Nicolai Sørensen (Projektejer)
Kirsten Præstegaard (Projektejer)
Jørgen Ejler Pedersen (Facilitator)
Stinne Skydt (Facilitator)
Problemet
Indkøb i SUND er fordelt på 77 medarbejdere. De decentrale indkøb medfører blandt andet en lav mængderabat og høje fragt- og minimumsgebyrer. Derudover kan det være svært at holde sig ajour på nyeste retningslinjer og regler, hvis indkøb kun er en begrænset del af ens arbejdsopgaver.
Processen
En-dags workshop, marts 2025, hvor relevante indkøbere, forskere og beslutningstagere er inviteret til at se på, hvordan en fremtidig organisering af indkøb kan se ud.
Kontaktpersoner
Merete Munk (Projektejer)
Peter Kejser (Procesejer)
Stinne Skydt (Facilitator)
Jørgen Ejler Pedersen (Facilitator)
Problemet
Mangel på en klar proces og en robust praksis inden for lønforhandling ved rekruttering.
Processen
En-dags workshop, februar 2025.
Kontaktpersoner
Lisbeth Møller (Projektejer)
Jørgen Ejler Pedersen (Facilitator)
Lærke Schjødt Rasmussen (Facilitator)
Problemet
Mangel på optimal proces i snitfladen og kontakten mellem TEK forskere og eksterne virk-somheder samt mellem forskere og intern administration (legal/øko).
Processen
3-timers workshop, afholdt den 18. december 2024.
Kontaktpersoner
Kirsten Præstegaard (Projektejer)
Jørgen Ejler Pedersen (Facilitator)
Processen
3-dages workshop, november 2024.
Kontaktpersoner
Lisbeth Møller (Projektejer)
Jørgen Ejler Pedersen (Facilitator)
Nickie Glissmann (Facilitator)
Processen
½-dags workshop, september 2024
Outcome
Et konkret eksempel er ændringen af ”Ledelsespakken” til ”Startpakken”, som nu er tilgængelig for alle medarbejdere og ikke kun ledelsen som tidligere. Dette sikrer, at alle har adgang til vigtig information, hvilket fremmer gennemsigtighed og samarbejde. Derudover blev der udviklet en ”selvforhandlerpakke” for at strukturere lønforhandlingerne bedre, hvilket har reduceret ventetiden og forbedret strukturen omkring det.
Kontaktpersoner
Lisbeth Møller (Projektejer)
Jørgen Ejler Pedersen (Facilitator)
Processen
2 x 2-dages workshop, juni 2024
Kontaktpersoner
Felix Bjørnstrup Vølund (Tovholder på BA)
Karina Skjold (Tovholder på KA)
Jørgen Ejler Pedersen (Facilitator)
Processen
3-dages workshop, maj 2024
Kontaktpersoner
Merete Munk (Projektejer)
Nicolai Sørensen (Projektejer)
Jørgen Ejler Pedersen (Facilitator)
Processen
Todelt workshopforløb, foråret 2024
Kontaktpersoner
Kirsten Præstegaard (Projektejer)
Nicolai Sørensen (Projektejer)
Søren E. Frandsen (Projektejer)
Jørgen Ejler Pedersen (Facilitator)
Processen
2-dages workshop, november 2023.
Outcome
Fælles strategi for bedre udnyttelse af eksisterende faciliteter og passende undervisningslokaler for alle fakulteter.
Kontaktpersoner
Henrik Mørkeborg Ravn (Projektejer)
Claus Holmegaard Bonnesen (Procesejer fra TEK)
Lisbeth Anni Mortensen (”Hverdagens specialist” fra NAT)
Jørgen Ejler Pedersen (Facilitator)
Processen
3-dages workshop, september 2023
Outcome
Proces for afvikling er afdækket og nye arbejdsgange afsøgt, med henblik på vidensdeling og udnyttelse af ressourcer.
Kontaktpersoner
Merete Munk (Projektejer)
Kirsten Zeuthen (Procesejer)
Jørgen Ejler Pedersen (Facilitator)
Processen
1-dags workshop, august 2023
Outcome
Afdækning af grænseflader. Opdatering bliver på få hænder. Ventetid på opdatering er reduceret ved at øge kapacitet.
Kontaktperson
Kirsten Zeuthen (Projektejer)
Jørgen Ejler Pedersen (Facilitator)