Skip to main content
Servicesider

Prioriteringer ift. dataunderstøttelse 2022

Udvikling og afvikling af analytiske løsninger i 2022

SDU Analytics foretager nogle mindre justeringer i prioriteringer og forretningsgange i 2022.

Det sker med baggrund i intern evaluering i SDU Analytics af erfaringer fra 2021, tilbagemeldinger fra kollegaer og ledelse på SDU, samt den fortløbende udvikling på og omkring SDU, samt det forhold at SDU Analytics er et årsværk mindre til at løse opgaverne.

Generelt vil vi i SDU Analytics have et større fokus på eksterne dataarenaers brug af universiteternes compliance data, sådan at SDU’s perspektiver og potentialer får opmærksomhed.

Dernæst har vi et stærkt fokus på, at eksisterende data anvendes bredere og bedre i organisationen, frem for at bringe nye og flere data i spil.

Vi ønsker med forskellige virkemidler at bidrage til at øge SDUs samlede analytiske kapacitet og data literacy i 2022.

 

Fakulteterne er via sekretariatscheferne inviteret til møde om forventninger og perspektiver i forhold til understøttelse fra SDU Analytics i 2022, på samme vis som der er møder med administrative enheder i Studieservice, hvor der er umiddelbare behov.

 

Konkrete opmærksomhedspunkter fra SDU Analytics i 2022

  • Forskningsstatistik og forskningsfinansiering. Vi har i 2021 udviklet en række nye analytiske indsigter, samt produktudviklet på nye prototyper ledelsesinformation på området, hvilket vi gerne vil bringe mere i spil ude i organisationen i løbet af 2022.
  • Ansøgnings- og optagelsesprocesserne har fået et nyt team internt i SDU Analytics i 2022, hvor prioriteringen er - med friske øjne - at skabe skarpskåret leverancer til den administrative sagsbehandling og til ledelsesstrengens beslutningsprocesser.
    Vi har fået en del feedback i løbet af 2021 som gør, at der kommer til at en gentænkning af leverancer og support på netop dette forretningsområde.
    I udgangspunktet er fokus på understøttelse af administration og beslutningsprocesser i forhold til overordnet rammestyring, uddannelsers kapacitet, dimensionering, overbooking, søgning, tilbudte pladser og 1.oktober optag.
  • Eksamensstatistikken vil i 2022 blive re-konfigureret i forlængelse af den nye indberetning af eksamensresultater til Danmarks Statistik, sådan at vi skaber større gennemsigtighed og sammenhæng mellem intern forretningsviden og den eksterne compliance.
  • Dimittenders overgang til arbejdsmarkedet har opmærksomhed. Dimittendernes ledighedstal er fortsat udfordret, selv om den nationale bruttoledighed er faldet. Vi har forskellige analytiske samarbejder i gang for afsøge relevante perspektiver på situationen.
  • SDU Analytics deltager fremover i uddannelsesrådets møder for at sikre en bedre kobling til relevante uddannelsesdata, nøgletal og generel analytisk understøttelse i forbindelse med indstillinger og beslutningsprocesser.
  • Generelt udfases terminologien ”whitebook” til fordel for terminologien ”uddannelsesdata”, da uddannelsesområdets data udvikler sig til nye og bredere koblinger, end logikken i ”whitebook”.
    Mailboksen whitebook@sdu.dk udfases i løbet af 2022, men lukkes ikke, til fordel for øget anvendelse af:
    1) dataadgang@sdu.dk for kollegaer, der søger om læserettigheder til adgangsbegrænsede rapporter, som indeholder individoplysninger.
    2) sduanalytics@sdu.dk for øvrige henvendelser om data, tal og analytisk support vedrørende alle forretningsområder.

 

I maskinrummet internt i SDU Analytics 2022 konsolideres det tekniske setup med SQL + R som motorene

I den tekniske del af maskinrummet med versionsstyring og sikkerhed for kode og data via DevOps / GIT, vil SDU Analytics samle det tekniske setup, som konsekvens af den organisatoriske sammenlægning fra marts 2021.

Det var der ikke tid til 2021, men det er nødvendigt for at den videre udvikling sker med effektiv drift, robust dokumentation, og opretholdelse af en tilstrækkelig responsiv service fremover.

Dette vil koste ressourcer, som går fra andre opgaver i 2022 generelt i SDU Analytics, men det er en nødvendig investering i vores kompetenceudvikling.

 

I den tekniske del af maskinrummet med præsentationsformater for rapporter og applikationer fra SDU Analytics har vi i 2021 identificeret, at særligt præsentationerne via PowerBi giver anledning til frustrationer hos både os og kollegaer i organisationen.

Især for kollegaer, der arbejder off campus har tilgangen til PowerBI til tider vist sig at være omstændig. Og flere af præsentationerne er ikke tilstrækkelig brugervenlige i hverken design eller funktionalitet. Endvidere foreligger der ikke en business case eller risikovurdering for Power BI.

Vi omlægger derfor kontrolleret og langsomt over de kommende år til andre præsentationsformater, hvor vi vil benytte den teknologi, og de muligheder som vores R-baserede IT-miljø ”Frigg/Kvaser” stiller til rådighed, som alternativ til PowerBI, QlikView m.v.

I den forbindelse kommer vi til at række ud for at få mange kollegaers kvalificering af vores ideer og løsningsforslag til, hvad der kan være mere hensigtsmæssige løsninger for forskellige målgrupper.

Vi vil ikke lukke eksisterende løsninger ned - med mindre vi kan se i logfilerne, at de ikke anvendes i nævneværdigt omfang - før der er acceptable erstatninger i drift.

Vi kommer dog i løbet af 2022 til at være tydeligere på, hvad der udfases / afvikles eller hvad der overgår til arkiv uden opdateringer.

Denne del af systemomlægningen vil forsinke innovation og kvalitetsudviklingen i 2022, men det vil løbende i processen give os bedre langsigtede muligheder for analytisk understøttelse.

Redaktionen afsluttet: 05.01.2022