Skip to main content
It og digitalisering

Du blev udsat for et phishing-angreb!

Phishing er når du modtager mails med falske henvendelser, som et forsøg på at lokke enten oplysninger eller penge ud af dig. Herunder kan du læse lidt om hvad du kan gøre for at undgå at falde i, hvis du skulle blive udsat for et reelt phishing-angreb. 

  • Tjek afsenderen – Er det en du kender? Eller er det en fra en organisation du kender? 

  • Er det noget du har bedt om? Virker budskabet troværdigt?

  • Hvis du er i tvivl, kan du spørge en kollega, om de har fået samme mail, eller du kan ringe tilbage til afsenderen. Dette er især relevant, hvis du pludselig modtager en mail fra din chef om at udbetale større summer penge. Dette kaldes også CEO-fraud.

  • Er du i tvivl, kan du også ringe til IT-servicedesk på: 6550 2990 eller skrive en mail til Servicedesk.

  • Din bank eller dit forsikringsselskab vil aldrig bede dig opdatere dine oplysninger via mail – Hvis du er i tvivl, er det altid bedst at ringe og spørge, inden du indtaster nogen oplysninger.

Phishing-kampagne oktober 2024: 

Eksempel på en dansk phishingmail  

Den seneste kampagne følger samme skabelon som tidligere kampagner, hvor man registreres som kompromitteret når man afleverer sine login-oplysninger. Der registreres også klik, så der kan måles på hvor mange der klikker på linket og fortryder, mod hvor mange der afleverer login-oplysninger. 

 

5 gode råd om phishingmails

Sider om databeskyttelse og informationssikkerhed på SDUnet

Sikker Digitals sider om phishing 

 

Sidst opdateret: 21.10.2024