Syddansk Universitet oplever i stigende omfang at modtage skadellige e-mails, hvor vores brugere blandt andet bliver snydt til at afgive deres kodeord. Det kan f.eks. være, at du får tilsendt en mail med SDU's logo, hvor man skulle trykke på et link for at logge på vores e-læringsplatform, bekræfte kontooplysninger el. Linket bringer dig frem til en webside, som er en tro kopi af SDU's single sign on-løsning. Problemet er blot, at det var det ikke - og det var kun tydeligt af browserens URL-felt.
Følg disse gode råd og/eller se denne video, når du bruger din mail:
Vær særligt opmærksom på ikke at trykke på links i mails fra afsendere, du ikke forventer at modtage en mail fra. Hvis du er i tvivl, kan du altid kontakte afsenderen og høre ad om du kan trykke på det link, de har sendt.
Selv hvis du kender afsenderen, så stil dig alligevel det spørgsmål: "Har jeg haft en dialog med afsenderen, som gør det nødvendigt at se, hvad der er for enden af det link?". Pas desuden på med vittigheder, kædebreve, breaking news mv.
Når du skal til at indtaste dit kodeord på en webside, så tjek at du er på den webside, du forventer. F.eks. hvis du er ved at logge på SDU's webmail, viser browserens URL-felt så en adresse, som er knyttet til SDU?
Hængelåsen i URL-feltet skal være lukket. Det skal altid gælde, hvis websiden befinder sig udenfor SDU's interne netværk.
Hvis du ønsker at trykke på et link i en e-mail, så kontrollér, hvor linket vil føre dig hen:
- Hold markør-pilen over linket uden at klikke.
- Normalt vil der vise sig en tekstboks med den egentlige web-adresse.
- Svarer denne adresse til den adresse, som står i teksten af e-mailen, og har du tillid til adressen?
SDU IT kan gøre alt det, du har behov for, på dine vegne, uden at kende dit kodeord. Det bliver naturligvis registreret, at vi har udført en handling på dine vegne. Hvis du står i Servicedesk, vil de måske bede dig om at indtaste dit kodeord, men de vil ikke bede dig oplyse det.