Inden du går i gang, så vær opmærksom på, at generativ AI, såsom AI-chatbots, absolut ikke er fejlfri.
Brug din faglige indsigt og bevare din kritiske sans for at få udbytte af værktøjerne.
Du er den, der kvalitetssikrer brugen af output fra generative AI-programmer!
Her er eksempler på typer af opgaver, du kan bruge AI chatbots til:
Oversættelse og korrektur – et sprogligt hjælpemiddel
Sprogmodellerne, som AI-chatbots har som motor, er rigtig stærk på mange sprog.
Det tager igen tid at oversætte tekster.
- Du kan tilpasse oversættelser, så det f.eks. er formelt eller humoristisk sprog.
- Du kan få rettet grammatiske fejl og få forslag til nye formuleringer.
Renskrivning og opsætning af mødenoter
Du kan få hjælp til renskrivning af mødenoter, så de bliver behandlet og sat op til f.eks. et referat eller en opsamlingsmail.
Tone of Voice (SDU’s stemme) i tekst
AI-chatbots er meget velegnede til f.eks. kommunikationsopgaver.
- Du kan sikre, at tekster afspejler den redaktionelle kommunikationslinje, som SDU har.
- Du kan sikre ensartethed, hvis der er mange variationer i skrivestile i flere tekster.
- Du kan målrette teksten bestemte målgrupper og typer af platforme for kommunikation.
Udkast til tekst, præsentationer, skabeloner, m.v.
AI-chatbots er gode til at komme med et første udkast til struktur og indhold til den tekst eller den præsentaion og skabelon, du gerne vil have.
Udkastet kan være det neutrale forslag, som bliver fagligt vurderet og bearbejdet – enten ved at forfine prompten eller ved manuelt arbejde videre.
Hjælp til kodning og excelformler
AI-chatbots kan hjælpe med at skrive kode, rette kode og dokumentere kode.
Der er også et ret godt programkendskab, så AI-chatbots kan give anvisninger til forskellige funktionaliteter i f.eks. Excel. Den kan komme udkast til tabeller, der er målrettet Excel, samt formler til at behandle data i Excel.
Inspiration og sparringspartner
AI-chatbots er meget velegnede til at komme med inspiration og fungere som sparringspartner. Den giver det første udkast udfra selv en simpel prompt, som kickstarter opgaven, ideen, eller lignende.Du kan have en dialog med chatbotten om forskellige emner, og du kan tildele den en rolle, så den giver feedback inden for et specifikt emne/område.
Analyseopgaver
AI-chatbots kan håndtere store mængder af data, og du kan f.eks. oploade et dokument, hvor du kan få chatbotten til at komme med- Opsummering
- Tematisering af indhold
- Fremhævelse af synspunkter eller specifikke tendenser
- Løsningsforslag
Det kan være gennemgang af resultat af spørgeskemaundersøgelser, høringssvar, rapporter, notater, m.v.
Udarbejdelse af ansøgninger
AI-chatbots kan komme med eksempler på, hvordan en ansøgning skal bygges op udfra de præmisser, som der ansøges til. Det kan være fonde, projekter, jobs, m.v.AI-chatbots kan bl.a. komme med eksempler på relevante søgetermer og emneord, der kan gøre dit videre arbejde med ansøgninger nemmere.
NB!
Indlæs aldrig personhenførbare eller forretningskritiske data. Alt, hvad du deler med AI-chatbots, deler du også med andre (TECH-firmaer og/eller andre brugere).