Skip to main content
Servicesider

Generativ AI

Generativ AI – hvad sker der i administrationen?

Forventningerne var store, da der blev åbnet for adgangen til koncernudgaven af Microsofts Copilot chatbot i starten af december 2023. Medierne havde på det tidspunkt gennem længere tid svømmet over med såvel utopiske som dystopiske forestillinger om, hvad generativ AI kunne komme til at betyde for vores måde at arbejde på.

Af Nina Thorsted Petersen & Birgitte Hjelm Paulsen, , 25-06-2024

Vi tester betaversioner af Copilot og andre AI-chatbots

At potentialet er stort, vil de fleste, der har nørdet sig ned i teknologien kunne bekræfte, men teknologien er også umoden og – qua den måde den er trænet på – fyldt med fejl. 

Når vi bruger Copilot chatbot’en eller nogle af de andre chatbots på markedet, deltager vi automatisk som testere for leverandøren af chatbot’en. Det betyder til gengæld, at vi løbende får præsenteret opdaterede versioner af de forskellige chatbots. Det kan f.eks. være en ny funktionalitet, flere tokens, dvs. mere plads at boltre os på, eller en bedre sprogversionering og svar. 

Nu har vi også fået de studerende med på vognen, så de i dag, på lige fod med ansatte, kan vælge at benytte sig af Microsofts Copilot chatbot.
Der er dog stadig lang vej igen til, vi har en effektiv assistent til eksempelvis referatskrivning. 

Det har de også måttet sande i sekretariatet på Humaniora, hvor de har eksperimenteret med netop AI-generering af referater. Indtil videre kan teknikken kun håndtere mødebidder på op til 15 minutter, fortæller Andreas Eriksen og Louise Toftgaard Fibiger. De oplever generelt udfordringer med både hardware, software og compliance. Udfordringer, der skal løses, før de kan se, at generativ AI kan være en reel hjælp i forbindelse med referatskrivning.

Copilot Pro

Microsoft tilbyder en tilkøbslicens til universitetets standardlicens, den såkaldte Copilot Pro. Den integrerer Copilot i Microsoft 365’s office-produkter. Den er just kommet i en dansk version, som vi på SDU er i gang med at teste. Indtil videre er kvaliteten ikke imponerende, men der kommer hele tiden forbedringer. Den har eksempelvis en tendens til at blande engelsk, dansk, svensk og norsk, når der promptes på dansk. Vi vil derfor udvide test-scopet med nogle medarbejdere, der har engelsk som arbejdssprog, for at få vurderet kvaliteten af den engelsksprogede version. Vi kigger i første omgang særligt på mulighederne i Word, Excel, PowerPoint, Outlook og Teams.

Sikre sikkerhed og kvalitet via egne chatbots

At udvikle egne chatbots er en måde at sikre sikkerhed og kvalitet på. Der pågår derfor p.t. et pilotforsøg i SDU Digital med at skabe en chatbot i Microsoft Azure. Et værktøj vi på SDU i forvejen har licens til og databehandleraftale for. I første omgang bliver den trænet på økonomiinstrukser nøje udvalgt af Økonomi-service. Ved at løsningen kører i et Microsoft-setup, udløser supplerende forbrugsomkostninger pr. ’token’, der indtastes i eller hentes ud af chatbot’en (token er en måleenhed for tekstmængde). Gennem piloten på Økonomiområdet forventes det, at vi får en bedre føling med gevinsten ved at bygge egne chatbots og de reelle omkostninger ved brugen. 

Vi er desuden ved at undersøge muligheden for en egenudviklet chatbot placeret internt på SDU i samarbejde med IMADA og eScience Centeret. Herigennem kan vi minimere forbrugsomkostningerne, samtidig med at vi undgår bøvl med datasikkerheden.

Guidelines, vejledninger og kurser

Til at understøtte vejen ind i chatbot-universet er der etableret et vejledningsunivers: https://sdunet.dk/da/servicesider/digital/generativ-ai-paa-sdu. Universet udvikles løbende. 

Nyligt er der eksempelvis lagt en podcast med DPO Simon Kamber og professor Sten Schaumburg-Müller, Juridisk institut, på vejledningsuniverset: https://sdunet.dk/da/servicesider/digital/generativ-ai-paa-sdu/guidelines-vedr-sikkerhed-ophavsret-mv

Siden december har der med stor succes været udbudt introkurser om hvordan man bruger AI chatbots. Flere kurser er på vej, både online og fysisk. 
Gode kollegaer i SDU UP, Biblioteket, Kommunikation og RIO er også i gang med at forholde sig til de generative AI-værktøjer. Find info og links til flere initiativer i vores vejledningsunivers eller via afdelingernes servicesider på SDUnet og sdu.dk.

Nysgerrig på mere?

Er du nysgerrig på mere eller har du blot lyst til at dele jeres egne eksperimenter med generativ AI med os andre?

Kontakt Nina Thorsted Petersen, projektleder for projekt Generativ AI i administrationen: ninat@sdu.dk eller på telefon 65507602 / 41866140

 
Redaktionen afsluttet: 25.06.2024